Internet již není ani zdaleka tak jednoduchým místem, jakým byl ještě před několika lety. Částečně za to mohou také nová nařízení, která musí provozovatelé jednotlivých webů dodržovat. A některá z nich, která by měla uživatele chránit, nakonec upravili tak, že jej spíše limitují.
Jedním z nich je i požadavek, aby byl vždy dán souhlas s použitím dat pro reklamní účely – například pro zobrazování cílené reklamy. Tato data se sbírají s použitím takzvaných „cookies“. Proto je nařízeno, že s jejich použitím člověk musí vždy souhlasit.
To se zdá na první pohled jako dobrý nápad. Kde je tedy problém? Jednoduše v tom, jak toto nařízení jednotlivé weby zpracovávají. U většiny z nich jsou pouze možnosti „dát souhlas“ a „nastavení“. A mnoho lidí nechce nic složitě nastavovat, chtějí se zkrátka dostat na onu internetovou stránku. Proto kliknou na souhlas.
Je pochopitelné, proč to provozovatelé internetových stránek dělají. Z cílené reklamy mají totiž více peněz. Avšak tento postup prakticky znamená, že původní nařízení, kvůli kterému bylo toto opatření implementováno, v podstatě ztrácí svůj smysl. A to je rozhodně škoda.
Co tedy můžeme dělat my, jako běžní uživatelé? Rozhodně nedávat okamžitě souhlas. Jistě, je to rychlejší a jednodušší řešení, avšak pokud chceme dát najevo, že se nám tento přístup provozovatelů nelíbí, je dobré obětovat těch pár minut a „cookies“ skutečně nastavit tak, jak chceme.
To bude mít vliv nejen na to, jaké reklamy uvidíme, ale také, a to je nejdůležitější, na to, jaká data o nás budou jednotlivé firmy mít. To může být podstatné pro člověka, který si váží svého soukromí a nechce poskytovat své údaje více, než je nezbytně nutné.
Na druhou stranu je však pravdou, že personalizovaná reklama nám může někdy nabídnout skutečně zajímavé produkty, o kterých bychom jinak nevěděli. To se může hodit zvláště před Vánoci, kdy vybíráme dárky nejen pro členy rodiny, ale potýkáme se také s otázkou „Co chceš k Vánocům?“. Právě toto nám může s výběrem pomoci.